14/12
2011

Na Telenet-hotspot nu ook Telenet-homespot

door Steven Van den Neucker

Momenteel surfen Telenet-internetklanten buitenshuis gratis via de 1.200 publieke Telenet-hotspots in België en Luxemburg. Vanaf vandaag breidt Telenet zijn Wi-Free-dienst uit met een tweede publiek WiFi-netwerk: de homespots!

Hoe werkt het? En is het veilig?

De nieuwe draadloze internetmodem van Telenet is zo geconfigureerd dat die naast je eigen netwerk ook toegang kan bieden aan andere internetklanten. Een software-update van je modem zorgt ervoor dat die twee signalen uitstuurt: een voor privé- en een voor publiek gebruik. Hierdoor kunnen vrienden of familie die op bezoek komen, met hun eigen Telenet-gegevens aanmelden op jouw WiFi-netwerk thuis. Zo hoef je je logingegevens nooit meer te delen. Bovendien is het verbruik op dit publieke signaal volledig gelinkt aan de Telenet-account van de aangemelde klant. Met de homespots breiden we Wi-Free uit met honderdduizenden nieuwe WiFi-locaties waar je gratis, snel en veilig kunnen surfen.

Telenet zet voor zijn klanten de homespotdienst aan. Stel je het publieke WiFi-signaal van je modem liever niet open? Dan kan je deze optie eenvoudig uitschakelen via Mijn Telenet of via de persoonlijke informatiemail die je zal ontvangen. Hou er rekening mee dat wie beslist zijn WiFi niet te delen, ook zelf geen gebruik kan maken van de homespots van andere klanten.

Testfase in Gent

In een eerste fase maken 15.000 klanten in Gent gebruik van dit nieuwe WiFi-netwerk. De test loopt tot eind januari. Na evaluatie rollen we dan de dienst verder uit in de rest van ons netwerk.

Meer weten? Surf naar telenet.be/homespot.

Lees de veelgestelde vragen op Klantenservice.

 Na Telenet hotspot nu ook Telenet homespot

Over Steven Van den Neucker

Steven Van den Neucker is verantwoordelijk voor de publieke WiFi-netwerken van Telenet: De Telenet Hotspots en Telenet Homespots. Via deze netwerken wordt oa de populaire ‘Wi-Free’ dienst aan de vaste internet klanten van Telenet aangeboden, naast betalende toegang en internationale roaming.

Overige berichten van deze auteur

Aanverwante artikels:

  1. Ik hotspot, jij hotspot, wij hotspotten
  2. De Telenet Hotspot Locator telt 10.001 downloads
  3. Go wifi! And join the Telenet Hotspots
  4. Zin in een surfvakantie?
  5. Laad je batterijen op aan een Telenet Hotspot


30 reacties

    Trek dat maar snel overal open.

    14 december 2011 om 12:56 mnoens

    en wat als ik geen wifi-modem heb? kan ik er dan ook geen gebruik van maken?? dit is mijn modemtype: Motorola / SBV6120E (DOCSIS)

    14 december 2011 om 12:58 ikke

    wordt je eigen internet dan niet trager

    14 december 2011 om 12:58 jens

    Wat met de kosten? Als iemand anders meesurft via jou internet en hij download iets, komen deze kosten dan ook niet deels op jou nek terecht?
    Of stel men download een film, ptogramma etc. via jou internet, daalt je limiet dan niet, zodat je op de duur op smallband terecht komt? Of vertraagt jou internet dan niet terwijl ze deze dingen downloaden?
    Denk je nu niet dat meer mensen gaan proberen iemands wachtwoord te achterhalen zodat ze hélemaal gratis kunnen surfen waar dan ook onder 1 persoon’s account? Ik ken in ieder geval mensen die me nu zoiets gaan proberen te lappen… Misschien kan je het inlogsysteem een beetje opkrikken en iets veiliger maken zoals bij een online banking system, maar dan natuurlijk zonder een kaart ervoor nodig te hebben?
    Sorry, maar ik ben er echt helemaal niet gerust in!

    14 december 2011 om 13:25 Ik

    @Ik: meer uitleg over de beveiliging & impact op snelheid/brandbreedte vind je hier:
    http://userbase.be/component/content/article/834?joscclean=1&comment_id=2795

    14 december 2011 om 13:37 Lode

    Een heel goed initiatief als u het mij vraagt, ik ga er vannuit dat Telenet een perfecte scheiding heeft ingebouwd tussen het privé en de homespot en zo ook de veiligheid.
    Het enige waar ik eigenlijk mee zit is het meer stroomverbruik door het inschakelen van het 2de wifi kanaal, meer arbeid betekend meer stroom of ben ik hierin mis, ik zou het ook eens kunnen meten om te weten natuurlijk.
    Maar soit op dat beetje zal het wel niet op aan komen als ik daarmee de mensen gelukkig kan maken die onderweg soms eens internet nodig hebben is dat graag gedaan. ;-)

    14 december 2011 om 13:45 Emile Coppens

    @ik staat letterlijk in het bericht:
    “Een software-update van je modem zorgt ervoor dat die twee signalen uitstuurt: een voor privé- en een voor publiek gebruik. Hierdoor kunnen vrienden of familie die op bezoek komen, met hun eigen Telenet-gegevens aanmelden op jouw WiFi-netwerk thuis. Zo hoef je je logingegevens nooit meer te delen. Bovendien is het verbruik op dit publieke signaal volledig gelinkt aan de Telenet-account van de aangemelde klant. “

    14 december 2011 om 13:58 td

    Emile, er is helemaal geen extra stroomverbruik. Er wordt een extra SSID aangemaakt die wordt gelinkt aan een apart netwerk, volledig gescheiden van je thuisnetwerk. Dit is puur softwarematig en genereert helemaal geen extra wifi channels, noch stroom.

    14 december 2011 om 14:28 Tom

    Kunnen jullie nu eens eindelijk ophouden met die verdomde opt-out zever.
    Nu ga ik bij elke stroompanne, elke keer ik de stekker uittrek, dat moeten terug uitzetten(plus dan nog om de zoveel tijd controleren of jullie het toch niet stiekem aanzetten.
    Ik wil die gratis WiFi helemaal niet.
    Gewoon een excuus om op mijn kosten(electriciteit) niet te hoeven investeren in jullie Mobiel internet

    14 december 2011 om 16:56 Dr. Jones

    @ik
    Ik denk dat ze het zo doen. Als jij bvb 40 GB internet per maand heb, en 15MB/sec. dan blijft dat zo.
    Het internet dat andere via jou internet modem gebruiken telt niet mee op jou rekening

    14 december 2011 om 16:57 koen

    @ dr. Jones als je dit niet wil zet de functie dan uit op mijn.telenet.be en doe niet belachelijk, dit is nu eenmaal de toekomt!!!!!
    Het publieke signaal is beperkt tot 4 gebruikers en bij buitensporig gebruik zal het publiek ssid zich tijdelijk uitschakelen. Jijzelf kan wel nog inloggen op andere homespots.Dus veel downloaden op je eigen homspot zou ik niet doen om zo je telemeter te omzeilen.
    Ook het verbruik telt NIET mee voor je telemeter.

    14 december 2011 om 19:53 verbraeken wim

    @ Dr. Jones
    Jij bent dan ook mee van de eerste die nooit ergens iets goeds in ziet zeker …
    Je kan vragen om voor u deur extra lichten te plaatsen zodat er altijd file is voor de auto’s en dan van al dat licht dat binneschijnt kan je gebruik maken om zelf geen stroom meer te moeten verbruiken …. iets voor u ? Loser !

    14 december 2011 om 20:14 Jeff

    meer wifi = meer stroom , ik weet waarom ik ze hier een andere modem laten zetten hebben dan wat telenet wilde plaatsen

    14 december 2011 om 20:31 Draleg

    Héél goede richting, maar waarom niet direct FON zoals jullie conculega’s? Het is zo dat we dan in Vlaanderen nog eens dubbel zo veel hotspots zouden hebben waar we tussen telenet en ‘andere’ klanten kunnen wisselen. FON zou en veel ‘opener’ systeem geweest zijn.

    Ten tweede zouden mensen die niet telenet klant zouden zijn, die bij je thuis langs komen ook kunnen gebruik hiervan maken. Dit gaat toch voorkomen hé.

    Hopelijk komt hier nog verandering in.

    14 december 2011 om 22:51 Peter

    Als wij dan onze lijn delen, krijgen we dan korting op onze factuur ? Ze zijn al de duurste in Europa, dus zou je vermoeden dat ze dan veel winst maken , en dat die dan gebruikt wordt om nieuwe investeringen te doen.Niet de lijnen van klanten parasiteren, om NOG meer winst te gaan maken.

    15 december 2011 om 09:18 GM

    Hey Telenet, eindelijk nog eens een leuk initiatief ik steun het volledig.
    En iedereen die hierover zaagt kan beter hun telenet account opzeggen.

    15 december 2011 om 18:03 Stijn

    mooi initiatief . eindelijk niet altijd nodig om te surfen op het duur 3G netwerk. leve hotspot en homespots .

    18 december 2011 om 16:54 bossuyt

    Telenet ivm het geen u schrijft van allemaal klagen maar wel klant blijven…awel heb vandaag contact gehad met test aankoop en de ingebrekestelling die we verplicht zijn van op te sturen vertrekt eerstdaags en dat zijn we verplicht voor dat we ons contract kunnen opzeggen ook al krijgen we hier al maanden slechte service van jullie en enkel en alleen een abonnement waar we wel voor mogen betalen maar dan niet van mogen verwachten dat het werkt…en als je dan nog belt met de klantendienst wordt je op de koop toe nog uitgemaakt na een bezoek van een technieker die eerst beweert dat er niets aan de hand was en dan leuk weg verteld wat we al maanden zelf zeggen…dat het aan de bekabeling ligt van integan en dat er voor de zoveelste keer weer een dossier wordt opgemaakt….. Telenet gaat gewoon nu gewoon opgezegd worden daar ze de contractuele voorwaarden niet naleven

    21 december 2011 om 00:25 De Middelaer Mario

    Dag Mario, kan je ons jouw klantennummer bezorgen? Dat kan door opnieuw te reageren op dit bericht. Bedankt.

    21 december 2011 om 09:22 Charlotte

    Wat gebeurt er met je eigen download- en (vooral) uploadsnelheid als je modem intensiever (lees: ook door anderen) wordt gebruikt ?

    21 december 2011 om 15:26 VinnieV

    beste Charlotte,

    Mijn vraag blijft dus duidelijk onbeantwoord via privébericht van facebook

    21 december 2011 om 16:25 De Middelaer Mario

    nu ben ik er wel zeker van,gewoon mijn contact naleven en terug naar basic.
    mijn gsm abonnement verloopt op 21jan2012,op 28dec2011met 20euro vooruit betaald is het onmogelijk
    om een nieuw toestel aan te schaffen!!! dus als ik toch naar een ander operator moet gaan ze geven ook tot 100euro korting en aan de helft van het abonnement geld dus waarom zou ik mobiel bij telenet blijven, dat is de dank van telenet om gemiddeld 200euro per maand te betalen met dank aan telenet salut tot einde contact grt Eddy versnoyen

    28 december 2011 om 19:52 versnoyen eddy

    zoals u op vorige mensen antwoord dat we klagen en toch bij telenet blijven,ik kan niet ontkennen dat telenet bij een van de beste zijn,maar eenmaal aangesloten wordt er nog wijnig gedaan voor de klant,ik spreek wel voor mezelf
    maes -versnoyen

    28 december 2011 om 20:10 versnoyen eddy

    Zelf heb ik echt geen problemen bij telenet.
    ik vind het steeds raar dat soms mensen problemen hebben, maarja hebben zij alles wel goed gelezen? meestal niet, zie maar naar deze blog, vragen stellen over iets dat duidelijk in het artikel staat???,als ik een nieuw product of dienst aanschaf heb ik op voorhand de voorwaarden gelezen, bij nieuwe hardware de handleiding, enz.
    En nee ik ben geen geleerde, ik ben zelfs iemand zonder diploma.

    4 januari 2012 om 18:26 Stijn

    telenet klant sluit u aan bij het fon netwerk dmv een fonera simple modem te kopen. Eenmalige investering van ongeveer 50euro en kan u surfen op alle fon spots over de hele wereld. Dus ook de belgacom spots in Belgie.

    17 april 2012 om 00:34 fonera

    Homespot staat bij mij nu uit omdat die rommel niet werkt…….

    26 april 2012 om 18:55 2fast4you

    ik kan mij nerges aan melde bij telenet

    16 september 2012 om 08:53 wiz

    En hoeveel extra gaat dat weer kosten? Is het daarom dat jullie geen facturen opsturen naar klanten en daarna administratiekosten aanrekenen? En is ht misschien ook dankzij dat jullie digiboxen nooit langer dan een jaar meegaan? Ik vind dat jullie enkel maffiapraktijken hanteren . Daarmee vraag ik mij af waar het addertje onder het gras zit.

    ‘k Ben benieuwd of jullie het lef hebben om deze keer te reageren op mijn klacht (of om ze hierboven openbaar te maken) Ik heb veel problemen met jullie , maar telkens ik een mail stuur reageren jullie niet. Telenet wil extra bijverdienen door zijn klanten naar een betalend nummer te laten bellen .

    28 september 2012 om 15:32 ???????

    Ik ben reeds +5 jaar fonera klant.
    Ik heb begrepen van de Telenetwinkel dat ik mijn van fonera wifi zelf niet kan gebruiken/openstellen als “telenet homespot”
    1° krijg geen inlog toegang, via telenet homespot, WANT mijn Fonera is niet van hun.
    nu lees ik hierboven dat het wel kan???
    weet het niet meer
    straf hé, kan als telenet klant met mijn fonera inloggen bij Fon Belgacom maar niet bij Telenet Homespot
    Robert Vermeulen
    0486521193

    2 december 2012 om 21:37 Robert Vermeulen

    Best Robert,

    Homespots en Fonera wifi zijn twee verschillende diensten, die elk behoren bij een andere operator (Fonera hoort sinds kort in België bij Belgacom, homespots horen bij Telenet).

    Het is mogelijk dat je je als Telenet-klant vroeger hebt aangesloten bij Fonera. Het inloggen met je FON account, kan enkel op een FON netwerk (in België is dit dus sinds kort Belgacom; of op de fonera routers die vroeger ook door andere Telenet-klanten zelf geïnstalleerd zijn).

    Toegang krijgen tot het Telenet Homespot netwerk, kan je enkel je Telenet Internet login, niet met een FON account.

    7 december 2012 om 12:25 charlotte