19/10
2010

De elektronische aanrekening: wat, wie en waarom?

door redactie

Wat?

Een elektronische aanrekening is een aanrekening via mail. Deze zit maandelijks in je inbox in plaats van in je brievenbus maar ziet er voor de rest net hetzelfde uit als de papieren versie. Als je een e-aanrekening krijgt, ontvang je geen papieren versie meer. Op Mijn Telenet kun je inloggen met je Telenet-login en je aanrekeningen van de afgelopen acht maanden terugvinden. Je kunt er ook je e-mailadres aanpassen. Tip: Vind je je Telenet-login niet terug? Maak dan simpelweg een nieuwe aan.

Wie?

Klanten die betalen via domiciliëring of die een internetabonnement hebben bij Telenet, krijgen sowieso een e-aanrekening. Alle andere klanten krijgen hun rekening nog via de post. Maar ook zij kunnen kiezen voor een elektronische versie. Op Mijn Telenet kan de klant immers aanpassen of hij zijn aanrekening in zijn mailbox of in zijn brievenbus wil aantreffen. Je kunt dus altijd opnieuw kiezen om je aanrekening via de post te ontvangen.

Waarom?

Als provider van telecommunicatiediensten wil Telenet zowel het nuttige als het aangename zo veel mogelijk aan online diensten koppelen. Deze online diensten staan mensen immers toe veel meer zelf te doen, op het moment dat hen het beste uitkomt. Denk bijvoorbeeld aan online banking, of aan de mogelijkheid om online vlieg- of treintickets bestellen. Het is uiteraard ook een kostenbesparende maatregel voor Telenet. Door de e-aanrekening vermijden we druk- en verzendingskosten. Maar tegelijkertijd besparen we ook papier, inkt en energie. En verlagen we de CO2-uitstoot weer een beetje. Je hoeft ook niets meer bij te houden, wij houden je documenten online voor je bij (tot 14 maanden).

Lees de veelgestelde vragen over e-aanrekening.

 De elektronische aanrekening: wat, wie en waarom?

Over redactie

Dit artikel is geschreven door de redactie van de Telenet Blog. Dit is ons venster op de telecomwereld. Een forum met nieuwtjes, opiniestukken, initiatieven, faits divers, onze bedrijfscultuur, … Ook jouw mening lezen we hier graag.

Overige berichten van deze auteur

Aanverwante artikels:

  1. Samen bomen sparen
  2. Regionale zenders krijgen uniforme plaats in de digitale programmagids
  3. Alles over de nieuwe algemene voorwaarden
  4. We hear you, keep talking 2.0
  5. Selfstarter Filmpje


19 reacties

    En waar is ons voordeel?

    Als jullie dit willen promoten daarmee papier, inkt en energie besparen dan kunnen we als klant daar toch ook mee van genieten?

    21 oktober 2010 om 10:25 rob

    Persoonlijk ben ik overgeschakeld op de elektronische aanrekening, er wordt zogezegd een aanrekening per mail opgestuurd. Deze niet gekregen met als resultaat betaling vergeten en de nodige kosten tot gevolg. Hiervoor een mailtje gestuurd naar de online support geen reactie. Is dit het voordeel van de online diensten voor de klant???

    26 oktober 2010 om 16:50 Floris

    Telenet is hypocriet door te doen alsof ze het milieu sparen. Als ze dan toch het milieu willen sparen, waarom sturen ze me dan geregeld ongevraagd reclame op over digitale televisie???

    7 november 2010 om 19:43 Bart

    Ik doe niet mee aan zaken die de leverancier geld uitsparen en mij eventueel op kosten jagen.
    Wil men mij motiveren voor een electronische aanrekening te zorgen, zal daar een vorodeel moeten tegenover staan.
    Want uiteindelijk, de papieren factuur is gratis, maar als ik de electronische versie wil afdrukken, kost mij dat tijd, inkt en papier.
    En dat ze dat doen om het milieu te helpen is natuurlijk onzin. Ze hebben er anders geen problemen mee om massa’s papier en inkt te verspelen aan reclame.

    11 november 2010 om 01:32 boulder

    9€ nalatigheidskosten!!!!!! SCHANDALIG!!! Ik betaal die niet! ZOT, hoeveel kost een blaadje papier en een postzegel?????
    Zomaar overschakelen naar een ‘e-aanrekening’ zonder te vragen of wij dit wel willen en dan de (on)nodige kosten nog eens bij rekenen omdat de factuur niet betaald is, ik heb al online een papieren factuur aangevraagd maar toch weer een brief gekregen met de melding dat het vanaf nu elektronisch is?!?!?!
    Daarnet gebeld naar de klantendienst, uiteraard enkel en alleen een computer aan de lijn gehad…
    Hopelijk hebben ze het nu wel gesnapt!

    19 maart 2011 om 10:50 Elke

    Dag Elke, is het mogelijk om ons jouw klantengegevens te bezorgen? Dat kan door te reageren op dit bericht. Bedankt.

    22 maart 2011 om 11:51 Charlotte

    Hier idem dito.

    Zonder goedkeuring te vragen gebeurde onze aanrekening zomaar elektronisch.
    Ik heb deze zo snel mogelijk van zodra dit mogelijk was online veranderd naar een papieren aanrekening.

    Ondertussen hebben we een eerste elektronische factuur over het hoofd gezien. We kregen hiervoor geen waarschuwingsmail of dergelijke en dienen nu “nalatigheidskosten” te betalen van 7 euro. Deze zijn inmiddels ook gestort omdat nog gedreigd werd met extra boetes. Dit vind ik echter geen manier van met klanten om te gaan. Eerst zomaar het betalingsbeleid eenzijdig wijzigen en een hierdoor vergeten storting nog extra beboeten ook.

    10 april 2011 om 16:35 Pascal

    Na een zestal maanden een electronische factuur te krijgen bleef die vorige maand achterwege. Natuurlijk pas een tijdje later aan gedacht … gaan kijken op de website, wat bleek : mijn email-adres waar de factuur naar toe moest was gewoon verdwenen, dus geen waarschuwing, geen factuur, nada. Maar op de volgende factuur natuurlijk wel nalatigheidskosten van 7 euro. Proficiat Telenet : als het systeem echt maar zo betrouwbaar is, geef mij dan maar terug papier. Nu nog afwachten wat de reactie van de klantendienst zal zijn als ik straks bel …

    17 mei 2011 om 09:52 Jo

    Dag Jo, is het mogelijk om ons jouw klantengegevens te bezorgen? Dat kan door te reageren op dit bericht. Bedankt.

    17 mei 2011 om 10:05 Charlotte

    De eerlijkheid gebiedt mij :-) te zeggen dat de klantendienst heel snel en vriendelijk heeft gereageerd : de nalatigheidskosten krijg ik terug. Als het goed is moeten we het toch ook eens zeggen …

    17 mei 2011 om 15:42 Jo

    Ik vind het maar klantonvriendelijk: de verantwoordelijkheid voor de factuur ligt nu volledig bij de klant. Als je je telenet-email niet gebruikt (ik gebruik bv gmail), dan is het makkelijk om de factuur te missen. Integratie met een bestaand platform voor elektronische facturen, zoals zoomit, zou beter zijn. Dat plus een beetje verdraagzamer optreden tegen mensen die één keer vergeten te betalen. Een eerste gratis aanmaning kan bij andere operatoren bv wél.

    19 januari 2012 om 14:43 koen

    @ Koen toch raar, ik gebruik ook Gmail, ik krijg waarschuwingen van Telenet ivm betalingen, en bij de bank heb ik Telenet ook staan bij Zoomit.
    En …gaat allemaal!
    Misschien een “beetje moeite doen” ipv te klagen?
    Begin met eens te kijken bij “Mijn Telenet” en de nodige aanpassingen te doen is heel simpel, indien toch te moeilijk, er is help genoeg beschikbaar.

    19 januari 2012 om 20:05 Johan

    Lang leve telenet!
    ganse dagen reclame maken voor allerlei zaken; maar op de vraag om eens langs te komen omdat onze digibox nog nooit gewerkt heeft: plots niets dan problemen & ook (opnieuw!!!) bijkomende kosten.
    laatste factuur niet kunnen betalen, er stond blijkbaar te weinig geld op die rekening; contact opgenomen met telenet & onze bank: beide: geen probleem mijnheer (na opnieuw teveel minuten aan de wacht & allerlei onhandige computermenu’s…) die wordt gewoon opnieuw aangeboden aan uw bank. Dat is nu inderdaad gebeurd: maar wel €7 extra kosten!
    Moeten wij dan ook geld vragen aan telenet omdat plots alle diensten wegvallen, geen internet, geen telefoon, geen tv, … net op een avond dat vrienden bij ons komen kijken naar EK…
    Lang leve telenet; begin het echt gehad te hebben ermee! Zal maar direct eens kijken voor alternatieven!

    19 juni 2012 om 20:42 wouter

    Dag Wouter, kan je ons jouw klantgegevens bezorgen? Dat kan eventueel ook via Facebook of Twitter. Bedankt.

    20 juni 2012 om 08:45 Charlotte

    klantendienst???
    In juni een factuur gekregen met overschakeling naar fibernet xl shake.
    De huur van de digicorder is incl in abo. Toch rekent men deze nog aan bij het nieuwe abo.
    Ook rekent men mij zomaar 20€ voor europe freephone aan terwijl ik dit niet gevraagd heb (gratis tel in abo) Klacht gestuurd naar klantendienst. Nooit antwoord gekregen. Nu op nieuwe factuur geen freephone 20€ meer maar moet toch nog dat openstaand saldo betalen van juni + 7€ kost. Begrijpe wie kan.
    toch maar is informatie opvragen van een buitenlandse provider.

    29 juli 2012 om 21:51 erwin peeters

    Geachte,
    Ten eerste,ik krijg een waarschuwing via een sms om mijn openstaand factuur te betalen. Nochtans bij het afsluiten van het contract heb ik geopteerd voor een domiciliëring.
    Ten tweede, klopt het email adres niet waar ik zogezegd een aanrekening moet krijgen.
    Ten derde: ik ben al jaren klant bij telenet voor mij TVn internet enz.. sinds kort heb ik een abbonement genomen “KING” voor 20 euro per maand … wat zie ik op de aanreking via sms 67,10 euro. 20 + 20 = 40 toch. Waar halen jullie die extra 27,10 euro vandaan.
    Ten vierde, bij een antwoord dat die voldoet aan mijn vraag zal ik ( als zelfstandige ) mijn juridische dienst inschakelen en alles omzetten naar een andere provider.
    mijn email adres is andre.van.dyck2@telenet.be en niet andre.van.dijk1@telenet.be … dit is niet zomaar een spelfoutje … maar een grove fout.
    Hoogachtend,
    André Van Dyck

    30 januari 2013 om 19:56 André Van Dyck

    ik wens niet electronich te betalen ik betaal met pc banking en heb nu reeds mijn factuur betaald en wens het zo te blijven doen!

    24 juni 2013 om 18:23 vivianelammens

    Een paar weken geleden ontving ik een WHOP kaart in de bus met een persoonlijke code.
    U geeft ook aan hoe ik helemaal Whop kan worden
    met “telenet.be/mijnwhop” ?? maar hoe??
    Vriendelijke groeten.

    28 juli 2013 om 12:09 Dries

    Ik bezit 2 mobiele nr en heb in januarie 2013 gevraagd of ze de nr’s wilden omwisselen van contract. Alles zou normaal hetzelfde blijven, wat betreft contractduur. MAAR blijkt nu dat ze beiden contracten hebben verlengd voor 2 jaar vast.Normaal zou een ervan nu geeindigd zijn, maar in de telenetwinkel blijkt dus van niet, pas in januarie 2015.Ik moet weer de volledige restwaarde betalen van mijn toestel om mijn contract te stoppen of om te zetten naar een ander contract,terwijl eigenlijk mijn toestel al 2 jaar oud is. Dat kan toch zomaar niet. Dit was niet de afspraak.Ik heb jullie al een mail gestuurd hierover vorig week, maar hoor hier niets van.

    3 september 2013 om 10:54 Carlos Castro